- Головна /
- Бібліотека /
- Уроки /
- «Читач для «Нескінченної історії» або Живлюща вода для Читача»
«Читач для «Нескінченної історії» або Живлюща вода для Читача»
Мета: здійснити аналітичне дослідження тексту роману Міхаеля Енде «Нескінченна історія»; закцентувати увагу учнівської аудиторії на особливостях зображення художнього світу твору; проаналізувати систему образів; формувати аналітичні здібності учнів; сприяти вихованню уважного учня та любові і поваги до Книги
Тип: урок-діалог
Обладнання: тексти твору, художній фільм «Нескінченна історія», 1984, Німеччина, США
Епіграф: Книги – морська глибина…
І. Франко
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Коментар для вчителя: У разі, якщо клас не вивчав творчість Міхаеля Енде, даний етап уроку можна пропустити і ознайомити учнів з творчим та життєвим шляхом письменника)
– Який слід залишив у дитячій літературі М.Енде?
– Які враження залишила у вас повість Міхаеля Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»?
– Який світ постає на сторінках повісті Міхаеля Енде «Джим Ґудзик та машиніст Лукас»?
– Які цінності цього світу?
ІІІ. Оголошення теми та цілей уроку
Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Сьогодні на нас чекає незвична подорож до світу книги, яка … розповідає про іншу книгу. "Нескінченна історія" Міхаеля Енде стала золотою класикою дитячої літератури, була перевидана багатьма мовами і успішно екранізована. Це книга про книгу, яка так полонила увагу нашого героя, і, я впевнена, полонить і вашу. Сьогодні ми зустрінемося не тільки з казковими героями та поринемо у небезпечні та захоплюючі пригоди, а й зануримося у внутрішній світ героїв, спробуємо збагнути душу самотнього хлопчика, що понад усе любив читати. Ми спробуємо дати відповідь на питання, що відбувається з книгами, коли вони зустрічають своїх читачів? Що трапляється з книгами, коли вони гублять своїх читачів?
ІV. Аналітичне дослідження тексту
- Бесіда первинного сприйняття тексту
– Чи всі прочитали текст?
– Що здалося незвичним у творі?
– Що найбільше вразило?
– Які епізоди тексту здалися вам найцікавішими? Чому?
– Хто з вас мріяв опинитися на місці Бастіяна? Чому?
– Які питання ви бажаєте обговорити на уроці?
- Робота з художнім часопростором тексту
– У скількох світах відбуваються події твору?
– Як час реального світу, в якому Бастіян читає книгу, співвідноситься з часом Фантазії?
– Чому, на вашу думку, час по-різному спливає у реальному та казковому світах?
- З'ясування особливості композиції твору.
– На скільки частин умовно можна поділити твір?
– Як пов’язані між собою частини тексту?
- Аналіз тексту (бесіда на основі герменевтичних запитань).
– У чому незвичність крамнички, куди потрапив маленький «опецькуватий» хлопчик? Передивіться епізод з фільму, чи таким ви уявляли собі Бастіяна?
– Чому господар крамнички так непривітно зустрів хлопчика?
– Що ми дізнаємося про життя Бастіяна із розмови з паном Кореандером?
– Чому хлопчик не зміг відірвати погляду від книги, яку читав пан Кореандер?
– Чому Бастіян забрав її, адже він був порядним хлопчиком?
– Чому хлопчик не пішов на уроки, проте пішов до школи, а не додому?
– Чому герой заховався на горищі школи?
– Поміркуйте, чому автор хотів, щоб ми читали «Нескінченну історію» саме очима Бастіана?
– Як нас зустріла країна Фантазія? Якими були ваші перші думки, коли ви дізналися назву вигаданої країни?
– Подивіться, будь ласка, ілюстрації до твору різних художників та перегляньте епізод з фільму. Чи такою ви уявляли собі книжкову країну?
– Чому першими, кого «побачив» читач були казкові істоти?
– Яка біда трапилася в Фантазії?
– Чому, на вашу думку, країною правила дитина? (До цього питання варто повернутися і на подальших етапах дослідження, коли багато таємних смислів тексту буде розкрито).
– Поміркуйте, чому єдиний, хто міг врятувати Фантазію, був маленький хлопчик Атрею?
– Чим Атрею відрізнявся від Бастіяна? Чи можна сказати, що в образі Атрею зібралися всі риси, які так хотів виховати в собі Бастіян – рішучість, хоробрість та відвагу. Доведіть текстом.
– Коли вперше межа між реальним світом Бастіяна та книжковим світом Фантазії почала танути?
– Як, на вашу думку, чому світи почали об’єднуватися?
– Яким чином Атрею та щастедракону вдалося врятуватися від Йграмуля? Які риси проявляє герой в даному епізоді? Чому Бастіян зрадів, що знаходиться далеко від Фантазії? Яким змальований даний уривок у фільмі?
– Як ви гадаєте, чому автор змінює традиційний образ кровожерливого дракона, який зазвичай зустрічається у легендах та казках, на образ позитивної життєрадісної істоти?
– Які випробування чекали на Атрею при проходженні трьох брам?
– Чому сфінкси пропустили Атрею?
– Кого побачив Атрею в чарівному дзеркалі? Як на вашу думку, чи можуть герої книг бачити нас, своїх читачів?
– Що проспівав герою чарівний голос? Чому хлопчик усе забув?
– У чому спасіння Фантазії та Дитинної Царівни? Що означає для чарівної країни нове ім'я її володарки?
– Які випробування чекали на Атрею та Фухура далі? Чому Бастіян вже не сприймає цю історію як просто книжкову? Чи було з вами таке, коли ви пригоди героїв сприймали як власні?
– Як Атрею зустрівся з великим Ніщо? Поміркуйте, в якому випадку до світу книг приходить Ніщо?
– Які жахливі речі розповів Атрею вовкулак Ґморк? Чому герої книг перетворюються на ідеї в реальному світі? Герої яких книги перетворюються на чисті, благородні ідеї?
– Чому Атрею вважав, що не виконав свою місію, а Дитинна Царівна – навпаки?
– Яким чином Атрею привів дитину з реального світу до Фантазії? Чи можна сказати, що всі ми, читаючи книги, входимо до іншого, дивовижного світу і, можливо, рятуємо його?
– Як ви розумієте слова Дитинної Царівни: «Дитина, побувавши у світі Фантазії, дізнається про щось таке, чого не можна довідатись у жоден інший спосіб. Отож ці діти повертаються у свій світ не такими, які були перед тим. … побувавши у світі Фантазії, вони і на свій – реальний – світ, і на всіх інших людей починають дивитися цілком іншими очима.»?
– Чому тільки читач-дитина має врятувати Фантазію? Чому володарка Фантазії – вічна дитина?
– Чому Бастіян ніяк не наважувався перейти до світу Фантазії? Чому не хотів, щоб його побачили Дитинна Царівна і особливо герой Атрею?
– Чому Дитинна Царівна вирушила до Старця з Мандрівної гори?
– Як Бастіян сприйняв те, що його історія вплетена до «Бескінечної історії»? Якими б були ваші почуття?
– Яким чином історія Бастіяна та доля Фантазії об'єдналися?
– Як змінила Бастіяна книга «Нескінченна історія»? Доведіть тектсом.
Створення схеми «Фантазія та Реальність у житті Бастіана»
Фантазія
- Казковий світ на межі зникнення
- Магія
- Фантастичні істоти
- Відважні герої
- Мрія та віра
Бастіян
Реальний світ
- Відсутність родинного тепла
- Самотність
- Захоплення книгами
- Брудне горище школи
– Як Бастіян потрапив до Фантазії? Яке нове ім'я дав Дитинній Царівні? Поміркуйте, що означає нове ім'я володарки для казкового світу?
– Чому Бастіян та Місяцівна опинилися в абсолютній темряві? Які можливості отримав Бастіян у світі Фантазії? На вашу думку, у чому головна сила читача у просторі Книги?
– Чому Бастіян змінив собі зовнішність?
– Чому Місяцівна залишила йому свій знак Влади – клейнод?
– З чого почав Бастіян творити новий світ? Як ви розумієте напис на ньому – «роби, що хочеш»?
– Чому перше бажання Бастіяна було створити ліс Перелин, пустелю Ґоаб та лева Ґраограмана?
– Чому з кожним бажанням та новою рисою нового мужнього характеру Бастіян щось забував зі свого попереднього життя?
– Чому Бастіян понад усе хотів бачити Атрею? Як зустрілися герої?
– Чому, не дивлячись на благородні бажання Бастіяна, хлопчик починає змінюватися не в кращий бік?
– Чому Атрею починає хвилюватися за свого товариша? Що відбувається з Бастіяном?
– Чому Бастіян починає сприймати Атрею – свого улюбленого книжкового героя – як ворога? Чому починає вірити підступній Ксаїді? Що втрачає Бастіян разом з пам’яттю?
– Як тепер ви ставитеся до Бастіяна? Чому Бастіян захотів сам стати Дитинним Царевичем? Чому це неважливо?
– Що врятувало героя з Міста Колишніх Королів?
– Чому Бастіян відмовився від свого меча Сиканди?
– Чому Бастіян опинився на морі Імли, серед імлистих моряків? Що відкрилося хлопцю під час подорожі?
– Чому хлопець опинився у пані Аюоли? Чому йому закортіло вигукнути «Мама!»?
– Що отримав Бастіян, гостюючи у пані Аюоли? Чого так не вистачало йому у реальному житті?
– Куди далі повела хлопця дорога Бажань? Що знайшов Бастіян у копальні образів? Поміркуйте, чому так важливо для повернення було згадати образ батька, адже Бастіян ніколи не був близький з ним?
– Чому по дорозі до Живлющої води Бастіян знову зустрічає Атрею та Фухура?
– Як допоміг Атрею Бастіяну? Доведіть текстом, що Дружба та Любов набагато важливіші, ніж подвиги та влада.
– Чому останніми словами Бастіяна у світі Фантазії та першими у реальному світі стали «Тату! Тату!»?
– Чому книга зникла зі шкільного горища?
– Чи залишився Бастіян тим опецькуватим боязким хлопчиком?
– Що змінилося у стосунках Бастіяна з батьком? Який урок вони отримали?
– Чому твір завершується там, де і розпочався – у книжковій крамниці? Чому режисери фільму змінюють фінал тексту?
– Як ви розумієте слова пана Кореандера:
«– Бастіяне Балтазаре Букс – пробурмотів він, – якщо я не помиляюся, ти ще не одній людині вкажеш шлях у світ Фантазії, і ці люди такоє принесуть нам звідти Живлющої Води.» Що ж то за Живлюща Вода, що її приніс Бастіян?
- Підсумкова бесіда у просторі означеної теми:
– Чому у тексті автор дуже часто говорить читачеві такі слова: «Утім, це вже зовсім інша історія, і її краще розповісти якось іншим разом»?
– Чи можна сказати, що «Нескінченна історія» – це всі цікаві книги, які є на світі, і які чекають на свого читача?
– Яку роль відіграють книги у нашому житті?
Яке значення маємо ми, читачі, у світі книг?
– Що особисто вам розповіла «Нескінченна історія»?
Колективне створення схеми «Що розповіла мені «Нескінченна історія?»
– Як розумієте ви епіграф до нашого уроку?
VІ. Аргументація оцінок
VІІ. Оголошення домашнього завдання:
- Скласти порівняльну характеристику до образів Бастіяна та Атрею.
- Написати твір-мініатюру «Живлюща вода для Читача…».
- На вибір. Створити електронну презентацію на тему «Літературні герої, якими я захоплююся».
Світлана Тіхоненко,
вчитель зарубіжної літератури гімназії №9
м. Кропивницького