Позакласне читання. Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі».

Позакласне читання. Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі».

Тема уроку:  Позакласне читання. Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі».

 Навчальна мета: навчати учнів висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі; вдосконалювати вміння творчого переказу та виразного читання прозового твору; через характеристику головних героїв дослідити тему протиставлення людяності світу насильства.

Розвиваюча мета: розвивати критичне мислення учнів, вміння і навички читацької діяльності та лінгвістичного аналізу тексту, інтерес до читання, роботи з цитатним матеріалом.

Виховна мета: сприяти  вихованню в учнів кращих людських якостей – вірності,  мужності, толерантного ставлення до представників різних національностей; формувати духовно-емоційний світ школярів, почуття відповідальності за те, щоб не допустити подібне в майбутньому.

Теорія літератури:  роман та його особливості.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Наочність: буктрейлер «Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі» (створений учнем 10-го класу Солдатенком Данілою), портрет Д.Бойна, презентація «Книги для дітей про Голокост» (створена учнем 10-го класу Турківським Михайлом), «Хмарка слів» (створена учнем 10-го класу Новачком Іваном), відео – зустріч сера Ніколаса Уїнтона з дітьми, яких він урятував від смерті (669 дітей) –

 (https://www.youtube.com/watch?v=ni01WBLT2is).

                 Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти:

-       емоційно-ціннісна лінія: розкриття значущості теми  для суспільства, формування духовно-емоційного світу учнів, розвиток інтересу учнів до читання; висвітлення внеску письменника в скарбницю світової літератури та культури;

-       культурологічна лінія: розгляд творів різних жанрів, в яких розкривається тема Другої світової війни, Голокосту, викривається фашизм; виховання толерантного ставлення  до представників різних національностей, загальної культури учнів.

-       літературознавча лінія:  розкриття жанрово - стильових особливостей художнього твору;

-       компаративна лінія: порівняння літературних творів, явищ та фактів, що належать до різних літератур, встановлення зв’язків між українською та зарубіжною літературами.

Очікувані результати.

Учень (учениця):

-виразно читатиме та аналізуватиме текст прочитаного твору, звертаючи увагу на

особливості втілення теми війни;

-висловлюватиме  особисте ставлення до проблем, що порушуються в творах, аргументуючи свою думку прикладами і цитатами з текстів;

-усвідомлюватиме життєву та творчу позицію автора;

-визначатиме тему, ідею, проблематику, сюжетні лінії твору, особливості його композиції;

-висловлюватиме власні судження щодо теми війни;

-розумітиме можливості мовних засобів  під час аналізу твору;

-вдосконалить вміння творчого переказу;

-використовуватиме цитатний матеріал при узагальненні спостережень над текстом.

                                      З М І С Т   У Р О К У

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

    1.  Вступне слово вчителя.

      Чи є майбутнє у нації, яка, завдячуючи байдужості, потроху забуває своє минуле, свідомо відрікається від історії свого народу?  Звичайно, ні. Адже, щоб по-справжньому любити свій рідний край, треба досконало знати його історію, пам’ятати сторінки життя своїх предків. А якщо врахувати те, що наша багатостраждальна прадавня українська земля особливо багата на визначні події, що відіграли вагому роль і у світовій історії, то виникає нагальна необхідність зберегти і донести ці глибинні спогади до свідомості якомога більшої кількості людей. Саме такі знання є своєрідним місточком, що єднає батьків з дітьми, бабусь і дідусів з онуками.
   В історії народів світу є події, які залишили глибокий слід у пам’яті людській. До таких подій, безумовно, треба віднести Другу світову війну, а для українського народу — Велику Вітчизняну війну.

  На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо говорити саме про ці події.

    2.  Оголошення теми та мети уроку.

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Бесіда з учнями на основі питань:

- які твори про Другу світову війну ви читали в курсі зарубіжної літератури?

(К.І.Галчинський  «Пісня про солдатів Вестерплятте», А. Маргул – Шпербер «Про назву концтабору Бухенвальд», С.Гудзенко «Нас не треба жаліти…», Ю.Друніна «Зінка», К.Симонов «Ти чекай мене…», В.Биков «Альпійська балада»);

- що вам відомо про Януша Корчака? (польський лікар, педагог-новатор, письменник, громадський діяч єврейського походження, загинув у німецькому «таборі смерті» Треблінка в 1942р.);

- які твори про Другу світову війну ви читали в курсі української літератури?

(Г.Тютюнник «Климко», О.Довженко «Ніч перед боєм»);

2.     Узагальнення відповідей учнів.

ІІІ.  Ознайомлення учнів із новим матеріалом.

1.     Розповідь учителя про Джона Бойна та його творчість:

    Народився майбутній письменник в Ірландії (1971р.). Вивчав англійську літературу в Триніті Коледжі (Дубліні) та письменницьку майстерність в Університеті Східної Англії (Норвіч), де став володарем премії Кертіса Брауна (премія, якою нагороджують за найкращий студентський твір у прозі). Вчився письменницької майстерності у Малкольма Бредбері. Певний час працював у книгарні «Waterstone’s» в Дубліні.

Він є автором десяти книжок для дорослих, п’яти — для юних читачів, а також

двох збірок коротких історій. «Хлопчик у смугастій піжамі» став бестселером The Sunday Times та The New York Times, отримав дві премії Irish Book Awards, а також чимало інших нагород. На той час, коли по всьому світу було продано

понад 7 млн.примірників, кінокомпанія Miramax Films здійснила надзвичайно успішну екранізацію книжки. Твори Джона Бойна опубліковано більш ніж 45-ма мовами. Інші його романи, зокрема «Абсолютист» та «Історія самотності», також стали всесвітніми бестселерами.

2.     Перегляд буктрейлера до твору Д.Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі»:

-         якби ви не читали цього твору - чи зацікавив би він вас після перегляду цього буктрейлера?

-         чим саме?

-         що вам відомо з уроків історії про Голокост?

3.     Повідомлення учнів-істориків про:

-         перші концентраційні табори, створені фашистами;

-         історія Голокосту;

-         визначення терміну «гетто».

ІV.  Формування вмінь і навичок учнів

1.     Метод «Мозковий штурм»:

-